lördag 19 juli 2008

Tankar kring den så kallade friheten

Gafflar-
En organisation som vill sprida tankar och viljor.
Som vill få folket att tänka efter och inte bara flyta med strömmen.
Som vill få er att reflektera över den "frihet" vi lever inom.

Det här är vad jag vill, vad jag strävar efter. Jag säger inte att vi kommer rädda världen, att allt kommer förbättras avsevärt om folket följer mina åsikter. Nej, jag vill visa att det finns flera vägar att välja bland, jag vill få upp folks ögon och få ge dem en egen uppfattning om vad som är rätt och fel.

Fokusen här ligger på världsliga frågor så som frihet och rättvisa. Ämnen som kan diskuteras och analyseras till oändligheten, som alla har åsikter och tankar kring. Orsaken till den ständiga debatten angående detta är självfallet att ingen har någon lösning på problemen som finns. Jag tror inte heller att någon lösning kommer att finnas då så många individer har olika åsikter. Min frihet kan innebära din psykiska undergång. Jag menar, hur ska alla bli nöjda? -Omöjligt.

Jag tror på frihet till den enskilda individen, att var människa har rätt att bestämma över sig själv, sina egna handlingar, tankar, åsikter et.c. Att ge någon annan makten över ett samhälle känns för mig som en alldeles för stor gåva för en mänsklig varelse att hantera. Bevisligen, enligt mig, har jag rätt. -Nämn en härskare som inte på något sätt utnyttjat sin position, som aldrig sett till sitt eget bästa framför folket.

Jag anser även att man alltid ska se till sig själv först, att man ska värdera sitt eget liv högst och sträva efter sin egna lycka och framgång. Det låter hårt, jag vet, och jag menar inte att man bokstavligen ska leva efter de här orden- bara ha dem i tankarna.

Dessa två argument, fakta, åsikter, kalla dem vad ni vill, är dock motsägande då det blir en självklarhet för personen som sitter med makten att se till sig själv före folket. Jag tror inte att någon man eller kvinna borde ha så mycket makt som vissa har i Sverige(och självklart även överallt annars) idag. Teoretiskt är det en bra idé, ja. Men i praktiken fungerar det inte alls på samma sätt, en människa är inte psykiskt kapabel till att hantera den makten.

Jag röstar för rihet, utan en vakande storebror, utan en dömmande stat, utan bestämmelser som endast gynnar de "högre uppsatta". Varje individ ska ha rätt till sin egna frihet, att få leva "outside the box". Illusionen av frihet vi existerar i i det nuvarande läget är inget jag uppskattar.

2 kommentarer:

Mikey sa...

Mycket intressanta saker maggie!
"Min frihet kan innebära din psykiska undergång. Jag menar, hur ska alla bli nöjda? -Omöjligt."

Håller verkligen med! Men just därför tror jag också att det kommer behövas någon form av stat, eftersom annars de individer som lyckas tillförskaffa sig makt över kapitalet också kommer kunna skaffa sig makt över individer. Och dominans från en individ över en annan individ begränsar friheten. Som jag ser det så är frågan: vem övervakar övervakarna, alltså vem ser till så att inte staten tillåts dominera över enskilda individer? Återkommer till detta i ett senare inlägg :)

Gro sa...

Och vem skall skydda dem i samhället som blir överkörda och utkonkurrerade när alla sätter sin egen personlga frihet främst?